Tarptautinės vaikų gynimo dienos proga Vilniaus vystymo kompanija pasidalijo, kaip turėtų atrodyti „trečiasis mokytojas“

2023.06.01

Vilniaus miesto savivaldybė siekia užtikrinti sąlygas augti savarankiškoms, laisvoms ir atsakingoms asmenybėms. Ir ne veltui švietimo įstaigų fizinė aplinka vadinama „trečiuoju mokytoju“, po pedagogų bei mokymo programų. Tarptautinės vaikų gynimo dienos proga, Vilniaus vystymo kompanija pasidalijo, kokios taisyklės bei rekomendacijos taikomos statant ir atnaujinant sostinės švietimo įstaigas, kurios įkvėptų ateities iššūkiams pasiruošusių asmenybių ugdymą.

„Skirtingoms mokyklos erdvėms taikome skirtingus reikalavimus. Pavyzdžiui, mokyklos valgykla turėtų būti naudojama ne tik maitinimui, bet ir socialiniam bendravimui. Tai reiškia, kad valgykloje gali būti įrengiamos skaitymo ir poilsio, žaidimų zonos, užklasinės veiklos zonos. Visuomet rekomenduojame, jog valgykla būtų projektuojama su išėjimu į lauką“,  – dalinasi  Vilniaus vystymo kompanijos Finansų departamento direktorė Karolina Sakalauskaitė, laikinai einanti generalinės direktorės pareigas.

Sporto salėse turi būti integruota galimybė atskirti, mažinti ir didinti erdves, naudoti jas skirtingoms veikloms, renginiams. Rekomenduojama persirengimo erdves pradinukams planuoti atskiroje patalpoje, o didesniems, siekiant sumažinti patyčių pasireiškimą, spinteles įrengti bendroje erdvėje, tuo tarpu persirengimo kabinas įrengti individualias.

Esant galimybei, projektuotojams siūloma išnaudoti stogą poilsio erdvių kūrimui. Lauke pasiteisina lauko klasės. Mokykloje taip pat turi būti įrengiamos nusiraminimo arba atsitraukimo erdvės. Ramaus darbo arba atsitraukimo vietos taip pat turėtų būti numatomos ir bibliotekoje. Tyrimams ir informacijos rinkimui turi būti skirtas pakankamas skaičius nuolatinių IT darbo vietų. Biblioteka-skaitykla turėtų būti centrinėje mokyklos dalyje ir lengvai pasiekiama ir  bendruomenei, pageidautina – turėti atskirą įėjimą iš lauko.

„Ne tik bibliotekas siekiama kurti taip, jog jos atlieptų ne tik mokyklos, bet ir visos bendruomenės poreikius. Bendras lūkestis, jog švietimo įstaigos turėtų potencialą tapti bendruomenės centru. Jose turi būti užtikrinami įvairūs bendruomenės sporto, kultūros renginių bei kiti poreikiai”, – sako K. Sakalauskaitė.

Atskiros rekomendacijos yra parengtos ir personalo patalpų projektavimui. Mokytojams rekomenduojama įrengti individualias darbo vietas – nuolatines arba lanksčias su personalizuota mobilia įranga. Mokytojų tarpusavio bendravimo erdvės turi būti projektuojamos ne klasėje, bet greta individualių darbo vietų, kur vyktų neformalūs darbuotojų susitikimai, informaciniai mainai.

Naujų projektų vertinimui ieškoma komisijos narių

Vilniaus miesto savivaldybė projektams kelia aukščiausios architektūros kokybės reikalavimus. Projektų idėja turi būti originali ir inovatyvi, o pastatas turi derėti prie urbanistinio ir socialinio konteksto.

Tuo tarpu Vilniaus vystymo kompanija tam tikriems mieste vystomiems projektams rengia atviro projekto konkursus. Bendrovė kviečia architektūros srities profesionalus, padėsiančius išrinkti geriausią architektūrinį sprendimą išreiškiantį projektą, dalyvauti atrankoje. Projektai bus vertinami pagal keturis kriterijus: urbanistinį (25 proc.), architektūrinį (25 proc.), užsakovo poreikių atitiktį (30 proc.) bei projekto idėjos įgyvendinimo paslaugų kainą (20 proc.). Geriausių architektūrinio atviro projekto konkursų idėjų autoriai apdovanojami premijomis, kurių biudžetas kiekvienam projektui numatytas 26–35 tūkst. eurų.

Vertinimo komisijos narių ir recenzentų atranka vyksta užpildžius kvalifikacijos ir patirties anketą, kurioje prašoma nurodyti savo kontaktus ir duomenis. Dalyvavimas architektūrinės idėjos projekto konkursų vertinimo procese yra apmokamas pagal sudaromą sutartį.

Atrinkti komisijos nariai vertins šiuos projektus: gimnaziją M. Marcinkevičiaus g. 72, Vilnius, Pavilnio bendruomenės namus Garsioji g. 3, Vilnius, mokyklą Blindžių g. 3, Vilnius, mokyklą Miglos g. 1A, Vilnius, pradinę mokyklą Šeškinės g. 15, Vilnius  bei pradinę mokyklą Taikos g. 189, Vilnius.

Architektūros projektų konkursų vertinimo dalyvių anketą rasite čia.

Šiuo metu Vilniaus vystymo kompanija valdo 13 darželių projektus, iš kurių 7 – projektavimo stadijoje, o likę 6 – rangos stadijoje. Mokyklų krepšelį šiuo metu sudaro 11 projektų, iš kurių projektavimo etape – 5, projektavimo pirkimo etape – 1, rangos darbų sutarties pasirašymo etape  – 1, o 4 projektų projektavimo pirkimas prasidėti turėtų artimiausiu metu.

Jums taip pat gali būti aktualu